3.4/5 - (5 امتیاز)

ترخیص کالا چیست؟

 ترخیص کالا از گمرک که به انگلیسی Custom Clearance ترجمه می شود را می توان یکی از مهمترین خدمات گمرکی قلمداد نمود.  به طور خلاصه می توان گفت به مراحلی که تاجران و بازرگانان باید برای دریافت تاییدیه ورود و خروج کالا و مجوز های لازم طی کنند، روند ترخیص کالا از گمرک می گویند. برای انجام ترخیص باید در قدم اول مدارک های لازم را تهیه و آماده سازی کرده و با ورود به سامانه ترخیص کالا، ثبت سفارشات خود را که همان وارد کردن مدارک کالا می باشد انجام دهید.

با توجه به این امر که ترخص کردن کالا از گمرک یگ کار تخصصی دو مهم به شمار می آید در نتیجه برای انجام مراحل آن باید طبق قوانین اجرایی ترخیص  انواع  کالا عمل کرده. از همین رو معمولا فرآیند ترخیص را به فردی ماهر که  ترخیص کار نامیده می شود باید سپرد.

ترخیص کار یا در نامی دیگر که به آن حق العمکار گمرک  نیز گفته می شود به فرد حقیقی یا حقوقی گفته می شود که دارای دانش کافی از تمامی قوانین و مقررات حاکم بر امر ترخیص است و این فرد با دارا بودن یک  مجوز رسمی که در طی یک قرار داد کتبی نوشته شده است به نمایندگی از صاحب کالا اقدام به ترخیص کالا از گمرکات کشور می نماید.

 خدمات ترخیص شدن کالا از گمرک به طور کلی به کلیه خدمات و فرآیند هایی که برای صادرات و واردات کالا انجام می شوند اطلاق میشود. متخصصین سلطان تجارت بازرگان  با استفاده از مهارت و همچنین دانش و تجربه ای که در امر ترخیص کردن کالا برخوردار می باشند بهترین خدمات ترخیص را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند، اما در قدم اول برای این که در این زمینه اطلاعات بیشتر کسب کنید در ادامه این مقاله با چگونگی امر ترخیص ، مدارک، مراحل مورد نیاز و هزینه ترخیص کالا از گمرک آشنا می شوید. 

یکی از مهم ترین و در واقع اصلی ترین فرآیند برای هر شرکت تجارتی که در زمینه صادرات و واردات فعالیت دارد ترخیص کالا از گمرک است. ترخیص در بیان ساده به ضوابط و مراحلی گفته می شود که فرد حقیقی یا حقوقی جهت اخذ مجوز های لازم برای خروج کالا از گمرک باید انجام دهد. تاجران و بازرگانانی که سالیان طولانی به واسطه ی شغل خود ترخیص انواع کالاها را انجام داده اند واقف بر امور و مراحل ترخیص انواع  کالا از گمرک هستند اما برای افراد تازه کار ممکن است سئوالاتی پیش بیاید که سردرگمی را به همراه دارد. سئوالاتی مانند:

  • مراحل ترخیص کالا از گمرک چه می باشد؟
  • مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک چه می باشد؟
  • مدت زمان ترخیص یک  کالا از گمرک چقدر است؟
  • هزینه ترخیص کالا چقدر است؟
  • و…

مختصری پیرامون ترخیص کالا

ترخیص کالا
ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، زمانی اتفاق می افتد که تاجران برای واردات و صادرات کالای خود مهر تایید گمرک را بگیرند و از سویی دیگر مجوز های لازم در اینن زمینه باید صادر شود. فرآیند ترخیص محموله ها دارای مراحل قانونی می باشد که باید به ترتیب طی شوند. همچنین مدت زمان ترخیص کالا از گمرک مهم ترین نکته به شمار می آید که یک ترخیص کار ماهر می تواند به خوبی بر روی این امر واقف باشد.

همانطور که گفته شد ترخیص کالا از گمرک دارای مراحل و مراتب مختلفی می باشد که هر کدام از آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و اطلاع از آن بر هر تاجر و بازرگانی مهم می باشد. در صورتی که کوچکترین خطایی در هر کدام از مراحل آن رخ دهد کالای شما قاچاق شمرده شده و از سویی دیگر شما را با ضررهای فراوانی رو به رو می سازد. شناخت کامل در کنار تجربه ی فراوان موجب می شود که فرآیند ترخیص کالا در اسرع وقت بدون هیچ گونه مشکلی انجام می شود.

این امر تنها زیر نظر یک شرکت ترخیص کار با سابقه که تجربه ی بالایی را در این امر دارد بر می آید. یکی از شرکت های با تجربه شرکت سلطان تجارت که با دارا بودن ترخیص کاران با تجربه توانسته است در بین تاجران محبوبیت پیدا کند.

برای بهره بردن از خدمات ترخیص می بایست با شماره ترخیص کار گمرک درج شده در سایت تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. این شرکت از افراد با تجربه برخوردار می باشد که برای طی کردن مراحل ترخیص کار دقت بالایی را به عمل می آوردند. در این متن می خواهم به مراحل ترخیص کالا از گمرک و صفر تا صد ترخیص کالا بپردازم با ما همراه باشید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک به صورت گام به گام

  1. ثبت اظهار کالا در سامانه گمرکی ELP
  2. احراز هویت و تعیین مسیر کالا در گمرک
  3. کنترل کالا برای ترخیص
  4. اخذ مجوز کالا هنگام ترخیص
  5. بررسی هزینه و مطابقت دادن کالا توسط کارشناس
  6. صندوق و گرفتن صدور سند ترخیص کالا
  7. اجازه بارگیری کالا از انبار
  8. خروج کالا از گمرک

چارت کلی ترخص کالا

مراحل ترخیص کالا
مراحل ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا کمی پیچیده است و بدون داشتن اطلاعات لازم و به روز در انجام این امور ممکن است به مشکل برخورد کنید. شما تجار عزیز می توانید امور ترخیص را توسط فردی که حوزه ی تخصص آن ترخیص کار گمرک است یا افراد حق العملکار که تجربه و آشنایی کافی با قوانین و مقررات و مراحل ترخیص کالا دارند به سر انجام برسانید. زیرا این کار نیاز به تجربه کافی دارد.

شرکت سلطان تجارت بازرگان از جمله شرکت های فعال در زمینه انجام ترخیص و آزاد سازی کالا از گمرکات کشور است. این شرکت با دارا بودن ترخیص العمکاران ماهر که تجربه ی بالایی را نیز در زمینه ترخیص کردن کالا از گمرکات کشور مانند ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام، شهید رجایی، بندر عباس و… را دارند، می باشد. شما عزیزان می توانید با در اختیار گرفتن افراد حاذق این شرکت در مدت زمان کوتاه کالای خود را از گمرک خارج کرده و نه تنها در وقت و هزینه ی خود صرفه جویی نمایید بلکه از سود لازمه ی خود را نیز از این فرآیند به دست آورید.

 شرکت سلطان تجارت بازرگان یکی از بزرگترین و معتبر ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا از گمرک می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا همکاری با این شرکت می توانید با شماره های درج  شده در سایت تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 

ترخیص کالا 1

مراحل ترخیص کالای وارداتی

تنظیم اظهار نامه برای ترخیص

بعد از تنظیم اظهار با ارائه مدارکی که در بالا نام برده شده باید دو فرم 111 و 121 را تکمیل و به متصدی ترخیص کالا ارائه دهیم. در یکی از فرم ها اطلاعاتی در خصوص فرد وارد و ترخیص کننده باید وارد شود. و در فرم دیگری باید مشخصات اقلام کالا وارد شود.

پر کردن فرم های دیگر بستگی به تنوع کالای وارداتی شما عزیزان دارد. بعد از تنظیم دستی اظهار نامه لازم است که آن را در سامانه اینترنتی گمرک نیز ثبت کنید.

کارشناس گمرک

در قدم بعدی مراحل ترخیص کالای وارداتی، اسنادی که آماده شده را باید در اختیار کارشناس گمرک قرار دهیم. تا کارشناس بعد از بررسی اسناد و مدارک مالکیت و صلاحیت شما برای کالای وارداتی را تایید کند.

چگونگی تایید صلاحیت مالک

تایید صلاحیت مالک به چندین مورد بستگی دارد:

  • اولاً به گمرک بدهکار نباشد.
  • دوماً دارای منع قانونی برای پرداختن به امور تجاری نباشد.
  • سوما دارای کارت بازرگانی معتبر باشد.

در قدم بعدی مراحل ترخیص کالای وارداتی، کارشناس، به بررسی اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه می پردازد. در صورت عدم تناقض، شماره کولاژ به بار شما اختصاص داده می شود.

ارزیابی اظهار نامه برای ترخیص

بعد از اختصاص شماره ثبت به کالا، محصول مورد نظر شما در مسیر ارزیابی اظهارنامه قرار می گیرد. مسیر های اظهارنامه­ دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز می باشند. که هر کدام از این رنگ های این مسیر نشان دهنده توجه خاصی از کارشناسان ترخیص کالا می باشد.

صفر تا صد ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا همانطور که در بالا هم ذکر شد به تمامی مراحل و مراتبی که برای دریافت مجوزهای لازم جهت خروج کالا از گمرک انجام می گیرد گفته می شود. ترخیص نمودن هر گونه کالا از گمرک دارای مراحلی می باشد که بر طبق قوانین و مقررات اساسی هر کشور و همچنین قوانین بین المللی حمل و نقل کالا تعیین می شود و رعایت به این قوانین و ظوابط تعیین شده یکی از واجبات و الزامات مهم در هنگام ترخیص کالا از گمرک است. از همین رو می توان گفت ترخیص کالا یکی از مهم ترین فرآیندهایی می باشد که آشنایی بر امور آن و و همچنین مراحلی که دارد بر هر تاجر و بازرگانی بسیار مهم می باشد.

در ادامه به شرح مراحل ترخیص کالا از گمرک و قوانین و ضوابط تعیین شده برای هر مرحله پرداخته ایم. در صورتی ک به تازگی اقدام به تاسیس یک شرکت ترخیص کالا کرده اید و آشناییتی با مراحل و مدارک ترخیص کالا از گمرک ندارید در ادامه با ما همراه باشید.

  • ثبت اظهار کالا در سامانه گمرکی ELP

اظهار کالا چیست؟

اولین گام برای ثبت سفارش ترخیص کالا از گمرگ، ثبت اظهار کالا در سامانه می باشد. برای این امر می بایست در سایت EPL اطلاعات کالاهای خود را به صورت آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری وارد نماید. پس از ثبت اطلاعات کالا در سامانه EPL می توان گفت شما اظهارنامه گمرکی را ثبت می کنید.

اظهار نامه گمرکی دارای قوانین و مقرراتی است که باید رعایت شوند. به همین منظور کارشناسان سلطان تجارت با توجه به دانشی که دارند در این راه کمک به سزایی می توانند داشته باشند. در صفحه مربوط به آموزش اظهارنامه گمرکی می توانید نمونه اظهارنامه ترخیص کالا را مشاهده نمایید.

مدارک اظهار کالا در گمرک

  • اظهار نامه واردات
  • کپی کارت بازرگانی
  • بارنامه کالا (Bill Of Origin)
  • ترخیصیه
  • گواهی مبدأ کالا (Certificate Of Origin)
  • فاکتور خرید کالا (Purchase invoice)
  • پروفورما (پیش فاکتور کالا)
  • مجوز ثبت سفارش کالا
  • لیست عدلبندی
  • بیمه نامه کالا
  • پروانه بهره برداری کالا
  • کاتالوگ مربوط به کالا (Catalog)
  • مجوز های لازم برای ترخیص کالا
  • وکالتنامه (Power Of Attorney)
  • پروانه صادراتی کالا

لازم است بدانید که بخش ثبت اظهارنامه از مهمترین مراحل به شمار می آید و برای وارد کردن اطلاعات خود در سایت گمرگ باید نهایت دقت را به عمل آورید. هزینه ای که باید برای اظهار نامه در نظر گرفته می شود و یک  امر مهم تلقی می شود که باید به آن توجه لازم را به عمل آورید.

دلیل داشتن دقت بالا در این مرحله این است که در بخش وارد کردن اطلاعات احراز هویت به عمل می آید بنابراین فرم را باید با دقت پر کنید تا دچار خسارات مالی نشوید. به همین جهت لازم است قبل از شروع هر اقدامی در ابتدا یک ترخیص کار ماهر که علاوه بر دارا بودن علم بالا در این زمینه از تجربه ی کافی نیز برخوردار باشد استخدام نمایید.

  • احراز هویت و تعیین مسیر کالا در گمرک

در این بخش اطلاعات شما توسط کارشناس مربوطه بررسی می شود و پس از تایید کردن یک شماره اختصاصی در اختیار شما قرار می دهند. ارائه این شماره به این دلیل است که اظهارنامه کالای وارداتی و صادراتی شما ثبت و مهر شده است.

  • کنترل کالا

در این مرحله کالاهای شمارا افراد متخصص در این زمینه بررسی و مطابقت آن را با مدارک ارائه شده از سوی شما انجام می دهند. سپس با توجه به قانون تعیین شده از سوی گمرک در دایره ارزش گذاری شده قرار می دهد.

  • اخذ مجوز کالا

این بخش با توجه به مقرراتی که از سوی سازمان دولتی تعیین شده است مجوزها را صادر می کند. به طور مثال می توان به مجوزهایی مانند مجوز بهداشت، استاندارد و… می توان اشاره کرد.

  • بررسی هزینه و مطابقت دادن کالا توسط کارشناس

در این بخش در ابتدا مطابقت کالا با مدارک ارسالی از سوی شما انجام می شود. سپس با توجه به میزان کالا، مدت زمان قرار گرفته در گمرک و همچنین طی کردن مراحلی که برای ترخیص انجام شده هزینه ی آن را معین می کنند. 

  • صندوق و گرفتن صدور سند ترخیص کالا

در این بخش پس از بررسی هزینه های معین شده نوبت به پرداخت آن ها می رسد که با مراجعه به صندوق و پرداخت هزینه های لازم سند مربوطه برای کالا صادر می شود. پس از دریافت سند نوبت به ترخیص کالا می رسد که باید اقدامات لازم برای آن را اانجام دهید.

  • اجازه بارگیری کالا از انبار

در این مرحله باید به انبار کالا مراجعه و با ارائه سند صادر ترخیص کالا، اجازه بارگیری کالاهای وارداتی یا صادراتی را از انباردار گرفته و سپس به اقدامات لازم برای خروج کالااز گمرک بپردازید.

  • خروج کالا از گمرک

در نهایت با طی کردن  همه این مراحل با استفاده از برگه اجازه خروج از گمرک می توانید کالاهای خود را ترخیص و از گمرک 

چارت کلی ترخیص کالا
چارت کلی ترخیص کالا

مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

مدارک ترخیص کالا از مهم ترین گزینه ها برای انجام ترخیص انواع کالا به شمار می آید، به طوری که بدون ارائه مدارک لازم به هیچ عنوان روند ترخص انجام نشده و کالای شما از گمرک خارج نمی شود. اما باید توجه داشته باشید که برای مراجعه به گمرک و اقدام به ترخیص اقلام خود مدارک را به طور کامل همراه خود داشته باشید. همچنین در صورتی که قصد دارید به صورت آنلاین از طریق سایت گمرک اقدامات ترخیص را انجام دهید نیز نیاز به دارا بودن تمامی مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک است. 

برای ترخیص کالای وارداتی نیاز به ارائه مدارک ترخیص به گمرک می باشد. برای اولین قدم در مراحل ترخیص می توان گفت فقط 2 نفر می توانند برای ترخیص کالا اقدام نمایند یکی صاحب کالا دارای کارت بازرگانی و دیگر فرد ترخیص کار گمرک دارای کارت حق العمکاری شما برا ترخیص کالا نیاز به دریافت قبض انبار خواهید داشت. لازم است بدانید که قبض انبار تا قبل از ارسال مدارک واگذاری مالکیت کالا از فروشنده به خریدار امکان پذیر نمی باشد.

در ادامه ی این مقاله قصد داریم به مدارک لازم جهت ترحیص کالا از گمرک بپردازیم. مدارک لازم در فرایند ترخیص انواع کالا خود به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به طور کامل به بررسی هر سه مورد به طور جداگانه می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ترخیص کالا 2
مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

مدارک کالا برای ترخیص از گمرک

مدارک کالا اولین و مهم ترین گام برای ترخیص کالا است. تاجران و بازرگانان در ابتدا برای ترخیص خود می بایست طبق اطلاعیه سامانه گمرک، مقررات ترخیص کالا را مطالعه کرده و به طور جدی در روند کار خود به کار بگیرند. مدارک کالا یکی از همین مقررات ترخیص کالا است که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

  • ترخصیه Leave
  • فاکتور رسمی کالا
  • بارنامه Bill of lading
  • قبض انبار کالا
  • پیش فاکتور فروش کالا invoice
  • ثبت سفارش کالا
  • گواهی مبدا کالا 
  • ثبت سفارش شرکت بازرگان
  • گواهینامه کالا Certificates
  • مجوز صدور کالا 
  • گواهی بازرسی کالا Certificate of inspection

مدارک صاحب کالا در فرآیند ترخیص کالا از گمرک

در بخش قبل مدارک کالا که تماما مرتبط با کالای وارداتی یا صادراتی می باشد ذکر شد. در این بخش برای ترخیص شدن کالا از گمرک علاوه بر مدارمک کالا، مدارک صاحب کالا نیز نیاز است تا با بررسی و احراز هویت روند ترخیص کالا به خوبی به پیش برود. مدارکی که صاحب کالا باید فراهم آورد شامل موارد زیر است:

  • در ابتدای مراجعه به گمرک اصل کارت بازرگان
  • اصل کارت ملی صاحب کالا 
  • کپی کامل کارت بازرگانی
  • مدارک نماینده صاحب کالا
  • اصل کارت ملی صاحب کالا 
  • کپی کارت ملی
  • اصل وکالت نامه صاحب کالا 
  • اصل معرفی نامه برای گمرک
  • کپی معرفی نامه صاحب کالا 
  • کپی وکالت صاحب کالا 
  • کپی دفترچه بیمه 

گمرک بعد از اخر اوراق و مدارک ترخیص کالا به تشخیص نام، نشان و تایید کارت بازرگانی صاحب کالا می پردازد. سپس به بررسی وکیل جهت ترخیص کالا، وکالت نامه ترخیص، معرفی نامه، بررسی پروانه حق العمکاری و مطالبات معقوله می پردازد.

در این خصوص نکات مهم یوجود دارد که دقتت و توجه به آن یکی اساس مهم در هنگام ترخیص کالا های خود از گمرک می باشد. در ادامه به برخی از مهم ترنی نکات ترخیص اشاره کرده ایم که شامل موارد زیر است:

  • در ترخیص کالا منظور ار بهای کالا وارد شده به معنی قیمت کالا در مبدا می باشد. قیمت کالا با توجه به نرخ کرایه حمل و بیمه کالا محاسبه می شود. البته لازم شایان ذکر است تا زمانی که کالا وارد گمرک شود قیمت آن را به یک اندازه محاسبه می کنند اما اگر گزینه های دیگر به این امور اضافه شود مشلما قیمت گمرکی کالا نیز بیشتر می شود.
  • با استناد به ماده 3 قانون و مقررات اساسی درج شده برای واردات و صادرات کالا، داشتن کارت بازرگانی معتبر بای کسانی که واردات و صادرات کالا را به صورت تجاری انجام می دهند، اجباری است.
  • ترخیص کار گمرک در حکم نمایده قانونی مالک کالا نزد گمرک خواهد بود. ترخیص کار گمرک علاوه بر تسلط بر آئین نامه اجرایی باید حداکثر توان خویش را برای ترخیص کالا از گمرک به بهترین شکل ممکن به کار گیرد.

(( امر ترخیص کالا را باید صاحب کالا یا نماینده قانونی آن که دارای کارت بازرگانی می باشد انجام دهد. همچنین کالاهایی که برای واردات و صادرات در انبار های گمرک نگهداری می شود با اظهارنامه و مدارک تنظیم شده مورد بررسی قرار می گیرد. در صوت عدم مشکل و مغایرت با مدارک ارسالی، پروانه گمرکی آن کالا صادر شده و می توانید برای ترخیص کالا اقدام کنید.))

برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق  شماره های موجود در سایت با کارشناسان ترخیص کار سلطان تجارت بازرگان در ارتباط باشید.

هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه ای که باید برای خروج کالا از گمرک پرداخت کنید خود شامل چند بخش می شود که در زیر به آن اشاره می کنیم. لازم به ذکر است که بدایند محاسبه ی هزینه ترخیص کالا با حضور ترخیص کار و صاحب کالا با دقت انجام می شود. 

  • هزینه مالیات برای ترخیص
  • هزینه گمرک برای ترخیص
  • هزینه سود بازرگانی برای ترخیص

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

مدت زمان تکمیل فرآیند از مهم ترین نکاتی می باشد که باید نسبت به آن توجه لازم را به کار بگیریم. مدت زمان ترخیص کالا از گمرک تاثیر مستقیمی بر روی میزان مصرف مالی دارد. زیرا اگر به مدت طولانی این امر صورت گیرد صاحب کالا در زمان مقرر شده به افرادی که قرار داد بسته است نمی تواند کالا را در اختیارشان قرار دهد. در نتیجه ی این امر عدم بی اعتمادی را نسبت به صاحب کالا را به همراه دارد.

بنابراین خسارات مالی زیادی را بر صاحب کالا وارد می شود. اما اگر صاحب کالا قبل از هر گونه اقدامی در ابتدا یک ترخیص کار ماهر استخدام کند علاوه بر این که خسارت مالی را متحمل نمی شود بلکه ممکن است سود بیشتری را نیز به دست آورد.

تاجران گرامی در نظر داشته باشند که یک ترخیص کار با تجربه که از تخصص و مهارت زیادی برخودار می باشد استخدام نمایند. ترخیص کاران با توجه به این که دوره آموزش ترخیص کالا از گمرک را با دقت و نمرات بالا طی کرده اند اما تجربه ای که به مرور زمان به دست آورده اند بسیار حائز اهمیت است.

بنابراین همین امر می توان گفت این افراد با استفاده از علمی که در این زمینه دارند و تجربه ای که به مرور زمان با انجام پروژه های بسیار به دست آورده اند تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک را با دقت بالا به انجام می رسانند، بدون آن که به صاحب کالا خساراتی را وارد نمایند.

مجوز های ترخیص کالا از گمرک

ترخیص انواع کالا از گمرک در ایران با ارائه مدارک و مجوز های رسمی و لازم آغاز می گردد. از جمله مجوز هایی که برای ترخیص کالا نیاز است شامل موارد زیر است:

  • مجوز استاندارد
  • مجوز بهداشت
  • مجوز اداره انرژی اتمی
  • مجوز وزارت ارتباطات و مخابرات
  • مجوز مبارزه با مواد مخدر
  • مجوز قرنطینه مرزی
  • مجوز قرنطینه نباتی
  • و….

شرکت سلطان تجارت بازرگان با سابقه و پیشینه طولانی خویش در ترخیص انواع کالا از گمرک، تمام سعی و تلاش خود را جهت اجرای درست ضوابط و آئین نامه ها ترخیص کالای شما تاجران گرامی را در مدت زمانی کوتاه از گمرک انجام دهد. امید است همواره به شکلی روز افزون خدمات ما تداوم یابد.

هیئت وزیران جهت تسهیل امور صادرات و واردات کالا با توجه به به هدف واردات و صادرات به گمرک های کشور روش های ممختلفی را به گمرکات ارائه کرده است. در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شویم:

  • روش ترانزیت خارجی : ترانزیت خارجی یعنی کالایی برای صادرات و واردات از مبدا به مقصد از مرز کشور ثالت دیگری عبور می کند که برای این منظور قوانینی باید رعایت شود. 
  • روش ترانزیت داخلی : یعنی کالا برای گذاران مراحل ترخیص از گمرکی در کشور به گمرکی دیگر ارسال می شود. به همین منظور نیز قوانینی تعبیه شده است.
  • روش کالای مرجوعی : کالای است که به هر دلیلی موفق به ترخیص آن نشده و به کشور مبدا بازگردانده می شود. هیئت وزیران برای این مورد نیز قوانینی را دارند.
  • روش ورود موقت : ورود موقت مختص کالاهایی می باشد که برای مدت معینی مانند یک نمایشگاه و یا …. وارد کشور می شوند و بعد باید از کشور خارج شوند. برای این مورد نیر گمرک جمهوری اسلامی ایران قوانینی را اتخاذ کرده است.
روش ترخیص کالا از گمرک
روش ترخیص کالا از گمرک

ارزش کالا در زمان ترخیص کالا از گمرک

ارزش کالا در زمان ورود به کشور عبارت است از بهای خرید کالا و هزینه های که برای بیمه پرداخت می شود. همچنین حمل و نقل و ….. .که از طریق فاکتور خرید و دیگر اسناد ارسالی از طرف صاحبان کالا و با نرخ ارز اعلام شده از طرف بانک مرکزی در زمان اظهار تعیین می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به سایت ما مراجعه و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. کارشناسان و متخصصین ما با توجه به سال ها فعالیت در این زمینه و برخوردار بودن از معمومات بالا بهترین امکانات و معلومات را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

مسیر گمرکی در ترخیص کالا

یکی از مهم ترین و در واقع اصلی ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک تعیین مسیر گمرکی کالا است. مسیر های گمرکی در سه بخش تقسیم بندی می شود که هر کدام نیز دارای مراحل و مراتب مختلفی می باشند که ترخیص را وابسته به خود کرده اند. مسیرهای گمرکی شامل موارد زیر است:

  • مسیر سبز گمرکی
  • مسیر زرد گمرکی
  • مسیر قرمز گمرکی

مسیر سبز: در این مسیر کارشناس فقط به بررسی اجمالی اسناد می پردازد.

مسیر زرد: در این مسیر کارشناس به صورت مفصل به بررسی اسناد می پردازد.

مسیر قرمز: کارشناس به بازدید از کالا و بررسی گزارشات آزمایشگاه و قرنطینه، مجوزات و …… می پردازد.

پس از کوتاژ اظهارنامه و دریافت نوبت از سامانه ELP و همچنین بعد از آن که کالای صادراتی و وارداتی مورد نظر خود را به گمرک مد نظر اظهار نمودید کارشناس گمرکی در ابتدا کالای شما را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. پس از ارزیابی کالای شما نوبت به تعیین مسیر گمرکی کالا می رسد که تحت نظر کارشناسان تعیین می شود. در واقع آن ها هستند که با توجه به شرایط، نوع و مدارک کالا تعیین می نمایند که کالای مد نظر شما در کدام یک از مسیرهای گمرکی قرار خواهد گرفت.

همانطور که بیان شد کارشناسان گمرکی بر اساس شرایط و ضوابط تعیین کننده ی مسیر مناسب برای کالای وارد کننده و یا صادر کننده می باشند.

اهداف مسیر های گمرکی

از آن جایی که امکان بازرسی فیزیکی کلیه کالاهای ورودی به گمرک میسر نمی باشد در این زمان از فرآیندی تحت عنوان ریسک و Selective استفاده می گردد. اهدافی که در تعیین و استفاده از مسیرهای یاد شده ی سبز، زرد و قرمز تعیین گردیده است این می باشد که اعمال کنترل های گمرکی بر روی کالا بر مبنای اظهار نامه کالا باشد تا در این صورت کنترل کالا بر روی کالاها در کوتاه ترین زمان اعلام شده  و کالاها مورد بازرسی قرار گیرند و سپس از خروجی گمرک تحویل  مالک کالا یا نماینده ی قانونی وی قرار گیرند.

به عبارتی دیگر یک سری مقررات و ضوابطی برای کالاها در نظر گرفته شده است که بر مبنای اظهارنامه کالا می باشد. در صورتی که اظهارنامه کالا از آن مقررات و ضوابط تعیین شده تبعیت فرماید نیازی به بازرسی کالا نمی باشد و این امر صرفه جویی در وقت و زمان می شود. ما در صورتی که اظهارنامه کالا مغایرت با قوانین داشته باشد احتمال رد شدن وجود داشته و کالا باید مورد بازرسی فیزیکی قرار بگیرد.

عوامل تعیین کننده مسیر گمرکی کالا

برای آن که یک کارشناس گمرکی تعیین نماید که کالای وارداتی یا صادراتی در کدام یک از سه مسیر گمرکی سبز، زرد یا قرمز قرار بگیرد وابسته به یک عوامل تعیین کننده می باشد. از جمله عوامل تعیین کننده مسیر گمرکی شامل موارد زیر است:

  • کشور مبدا
  • مستعمل بودن کالا
  • تعرفه های ممنوع
  • مشروط بودن کالا
  • ارزش کالا
  • ترخیص کالا
  • حق العمکار گمرکی

آشنایی با مسیرهای گمرکی

  • مسیر سبز گمرکی

کالای وارداتی شما در صورت صحت اطلاعات درج شده در اظهارنامه و با ارائه ی اسناد، مجوزهای اجباری و همچنین ارائه مدارک و رسیدهای پرداختی، گمرک شماره ارزیابی را از سیستم صادر می نماید و دیگر نیازی بع بازدید یا صدور مجوز خاصی نمی باشد.

فرآیند ترخیص کالای فوق به صورت خیلی سریع و در طی یک روند یک یا دو روزه صورت می پذیرد. همه ی مراحل فوق به موجب یک سری عوامل از قبیل خوش حساب مالیاتی، دارا بودن کارت بازرگانی مرتبط با فعالیت شرکت و عدم مغایرت در درج اطلاعت اظهارنامه می باشد که از جمله بارز ترین دلایل قرار گرفتن کالا در مسیر سبز گمرکی است.

ناگفته نماند برخی اظهارنامه های گمرکی مانند واحدهای تولیدی وجود دارد که اگر در برخی گمرکات خاص کشور ارائه گردند پروانه الکترونیکی بلافاصله صادر گردیده و فرآیند ترخیص در همان روز انجام شده و به سمت درب خروجی گمرک هدایت می گردند.

  • مسیر زرد گمرکی در ترخیص

مسیر فوق کمی دشوار تر از مسیر سبز می باشد اما با این وجود منظور از مسیر زرد آن نیست که کالاهای موجود در این مسیر باید مورد ارزیابی فیزیکی قرار گیرند و یا بازدید دوباره شوند بلکه برای تایید نهایی باید مورد آزمایش قرار بگیرند تا استاندارد بودن آن ها تایید شود. اگر بخواهیم روند این مسیر را به طور ساده بیان کنیم آن است که کالا در این مسیر پیش از خروج از درب گمرک، اسناد آن ب هماره ارزش و تعداد مورد بررسی قرار گرفته و در صورت عدم بروز مشکل پس از دریافت فیش از صندوق از گمرک ترخیص می گردد.

  • مسیر قرمز گمرکی در ترخیص

عواملی از قبیل ارائه اسناد ناقص یا ناخوانا و کارت بازرگانی که تازه صادر گردیده وجود دارد که موجب می گردد کالاها در این مسیر بازرگانی قرار گیرند. مسیر قرمز گمرکی با دو مسیر قبلی کمیمتفاوت تر و دشوارتر است. کالاهایی که در این مسیر قرار می گیرند پس از دریافت اظهارنامه گمرکی مورد بازرسی فیزیکی قرار گرفته تا مجوزهای لازم صادر شود. نتیجه ی ارزیابی گمرک در بازرسی فیزیکی در اظهارننامه کالا باید درج گردد

تسریع در روند ترخیص کالا

پس از ثبت سفارش کالا، کالای مورد نظر از مبدا خریداری شده حرکت کرده و به  لنگر گاه داخلی وارد شده و در اسکله قرار میگیرد و عمل تخلیه بار صورت می پذیرد. در این هنگام که این مراحل طی شده مسئولیت گمرک آغاز می گردد. مجوز ها به صورت الکترونیکی اخذ شده و برای ترخیص تشریفات گمرکی طی می شود.

در صورتی که کد رهگیری مخصوص بانک انجام پذیرد، همگی تشریفات گمرکی منوط بر اختصاص کد رهگیری مربوط به بانک است تا گمرک بتواند کار خودش را انجام دهد.  البته برای اینکه کالا در بنادر رسوب نکنند یک سری کار ها از قبیل افزایش سرعت کار، شبانه روزی شدن کارهای گمرکی انجام شده است که موجب تسریع در روند ترخیص کالا می باشد.

 همانطور که گفته شده چیزی حدود 90 درصد کالاها با کد تخصیص داده شده و 10 درصد باقی مانده پس از ابلاغ بانک ترخیص می گردند. البته مسئولین ذی ربط در تلاش هستند آن ده درصد باقی مانده که  در بنادر گمرک مانده اند هرچه سریع تر تشریفات اداری ترخیص آن ها طی شود و کالاها هرچه سریع تر از گمرک ترخیص گردند. یکی از دلایل ماندگاری کالا ها در گمرک و بنادر اصلاح و ویرایش ثبت سفارش ها به دلیل تغییر تعرفه ها می باشد.

شما برای تسریع در روند ترخیص کالا از گمرک نیازمند اخذ مجوز های لازم و ضروری می باشید. فی الواقع برای تسریع در روند ترخیص کالا ی وارداتی خود به مجوز هایی نیاز دارید که این مجوز ها مازاد بر اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک است و این مجوز ها برای آن منظور است که کالای وارداتی شما قاچاق محسوب نگردد. همچنین شما به یک سری اسناد مدارک جهت ترخیص کالا نیاز مند هستید از قبیل :

  • اظهارنامه واردات
  • تصویر کارت بازرگانی
  • قبض انبار
  • بارنامه، فاکتور یا سیاهه خرید
  • ترخیصیه
  • اعلامیه تامین ارز با نامه برات
  • گواهی مبدا
  • ،پروفرما یا پیش فاکتور
  • لیست عدل بندی
  • پروانه بهره برداری شرکت های تولیدی
  • بیمه نامه
  • مجوز ثبت سفارش

 و همچنین سایر مجوزهای قانونی برای امر ترخیص کالا و وکالت نامه رسمی و همچنین پروانه صادرات.

اقدام به جمع آوری این مدارک برای تجار و بازرگانان امری حیاتی می باشد چرا که در صورت سهل انگاری در روند جمع آوری این اسناد در گمرک مربوطه قطعاً به مشکل بر خواهید خورد. لذا به کلیه تجار و بازرگانانی که در زمینه تجارت بین المللی فعالیت دارند توصیه می گردد که این امور یعنی ترخیص را به شرکت هایی که فعالیت آن ها تخصصی در زمینه ی ترخیص کالا می باشد بسپارند تا با مشکلاتی نظیر قاچاق شناخته شدن کالا، جریمه شدن و یا تاخیر و دپوی کالا در گمرک مواجه نگردند.

یکی از این شرکت هایی که تخصصی در زمینه ترخیص کالا فعالیت دارد شرکت سلطان تجارت بازرگان می باشد که  از ترخیص کاران زبده ی بهره می برد که سال ها فعالیت در زمینه ترخیص و واردات و صادرات کالا از کلیه گمرکات کمشوری را دارا می باشند و با قوانین گمرکی اطلاع کامل دارند و همانطور که می دانید هر گمرک علاوه بر قوانینی که با سایر گمرکات مشترک است یک سری قوانین منحصر به خود دارد که ترخیص کاران شرکت سلطان تجارت بازرگان به خوبی از آن ها مطلع هستند.

شما با سپردن فرآیند ترخیص کالای خود به ترخیص کاران زبده ی شرکت سلطان تجارت بازرگان با خیال آسوده از فرآیند ترخیص کالا رهایی می یابید و متخصصین شرکت با حداقل صرف هزینه و زمان در اسرع وقت کالای شما را ترخیص کرده و درب انبارتان تحویل شما می دهند و شما تاجر و بازرگان محترم با خیال اسوده به سایر امور تجاری بازرگانی خود می توانید بپردازید.

لیست گمرکات واردات و صادرات کالا در ایران

همانطور که می دانید ترخیص و واردات و صادرات انواع کالا و محصولات از کشورها و مرز های مختلف انجام می شود. لذا استان های مرزی مختلف دارای گمرکاتی برای واردات و صادرات می باشند.  در ادامه  به برخی از مهمترین گمرکات  در شمال ، جنوب، شرق و غرب ایران اشاره می کنیم.

ترخیص انواع کالا از گمرکات شمال کشور ایران

  • ترخیص کالا از گمرک نوشهر مازندران

شهرستان نوشهر و به خصوص بندر نوشهر دارای قابلیت اقتصادی و تجاریی بالایی بوده و هر ساله کالاهایی بسیاریب از بندر نوشهر به کشورهای دیگر صادر می شود. علاوه براین واردات کالاهای متنوع نیز از کشورهای حاشیه دریای خزر به بندر نوشهر زیاد می باشد. مهمترین کالا های ترخیصی در گمرک نوشهر شامل خودرو های لوکس، چوب روسی، چسب و لاستیک می باشد.

  • ترخیص کالا از گمرک آستارا گیلان

شهرستان آستارا و گمرک آستارا از چند جهت دارای قابلیت تجاری و اقتصادی می باشد و می توان آن را یک شاه راه برای صادرات و واردات به منطقه قفقاز دانست. ترخیص کالا از آستارا بسیار زیاد می باشد چرا که محصولات زیادی از راه آبی ، از راه خشکی ، و راه ریلی وارد این منطقه تجاری می شود.

  • ترخیص از گمرک اینچه برون

راه زمینی و گمرک اینچه برون یکی ازمهمترین مناطق تجاری استان گلستان و منطقه بندر ترکمن می باشد. ترخیص کالا از اینچه برون گلستان برای محصولات متنوعی انجام می شود و یکی از مهمترین راه های واردات و صادرات استان گلستان و همچنین شمال ایران می باشد.

  • ترخیص از گمرک امیر آباد مازندران

صادرات و واردات قطعی کالا و همچنین امور ترانزیت و مسافری در بندر امیرآباد مازندران انجام می شود.

  • ترخیص کالا از گمرک ساری مازندران

بسیاری از صادرات و واردات قطعی کالا و امور مسافری و پستی در گمرک ساری انجام میشود

  • ترخیص کالا از گمرک انزلی گیلان

شهرستان و منطقه آزاد تجاری انزلی یکی از مهمترین مناطق تجاری در استان گیلان و ایران می باشد. کالاهای متنوع از قبیل مصالح ساختمانی، انواه مواد معدنی و بسیاری از مواد اولیه از گمرک بندرانزلی وارد کشور میشود.

  • ترخیص از گمرک بندر ترکمن 

استان گلستان علاوه بر مرز زمینی اینچه برون دارای گمرک بندرترکمن نیز می باشد. محصولات بسیاری در این گمرک و بازارچه  مرزی بندر ترکمن ترخیص می شود.

ترخیص کالا از گمرکات آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی به دلیل مرز مشترک با همسایگان شمالی و همچنین هم زبان بودن با کشورهای حاشیه قفقاز قابلیت بیی در زمینه فعالیت های تجاری و واردات و صادرات دارد. شهر تبریز یکی از بزرگترین شهرهای ایران نیز در این استان قرار دارد که مزید بر توسعه تجاریآذربایجان شرقی  می باشد.

    • ترخیص کالا از گمرک تبریز
    • ترخیص کالا از گمرک سهلان
    • ترخیص از گمرک نوردوز
    • ترخیص کالا از گمرک جلفا
    •  گمرک مراغه

ترخیص و واردات و صادرات کالا از گمرکات غرب کشور

  • ترخیص کالا از گمرکات آذربایجان غربی ارومیه

استان آذربایجان غربی به جهت موقعیت مرزی که باکشورهای ترکیه و عراق دارد دارای گمرکات تجاری زیادی می باشد. شرکت سلطان تجارت تقربا در تمامی گمرکات این استان خدمات ترخیص و صادرات و واردات کالا را انجام میدهد. در ادامه به خدمات شرکت ما در مناطق تجاری این استان می پردازیم.

    • ترخیص کالا از گمرک ارومیه
    •  گمرک سرو
    • گمرک تمرچین
    • ترخیص از گمرک مهاباد
    •  گمرک صنم بلاغی
    • ترخیص گمرک ساری سو
    • گمرک رازی
    • ترخص کالا از گمرک بازرگان
    • ترخیص کالا از گمرک خوی

ترخیص و صادرات و واردات کالا از گمرکات کردستان

استان کردستان به دلیل همجواری با کشور عراق دارای 4 منطقه تجاری (4 گمرک) برای ترخیص و صادرات و واردات کالا از کردستان می باشد.  در ادامه به گمرکات و مناطق تجاری این استان می پردازیم.

    • ترخیص کالا از گمرک سنندج
    • ترخیص کالا از گمرک بانه
    •  گمرک باشماق
    •  گمرک سقز

ترخیص و صادرات و واردات کالا از گمرکات کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی ار استان های پرجمعیت و کریدر حمل و نقل کالا و صادرات و واردات محسوب می شود. این شهر علاوه بر مرز زمینه با عراق، به دلیل دارا بودن فرودگاه بین المللی قابلیت توسعه تجاری و حمل و نقل بین المللی را نیز داراست. در ادامه به برخی از مهمترین گمرکات این  استان که در امور مختلفی از جمله صادرات و واردات کالا فعالیت میکنند را نام می بریم.

    • ترخیص کالا از گمرک مرز خسروی

    •  گمرک شوشومی

    •  گمرک پاوه

    • ترخیص کالا از گمرک مرز پرویزخان

    • خدمات گمرک بازارچه شیخ صله

ترخیص و صادرات و واردات کالا از گمرکات ایلام

استان ایلام دارای  موقعیت استراتژیک تجاری و حمل و نقل بوده و از این رو دارای دو مرز و گمرک تجاری بسیار مهم می باشد. انواع خدمات ترخیص و انواع صادرات و واردات از این مرزهای زمینی انجام می شود. 

  • ترخیص کالا از گمرک مرز مهران

از مهمترین مرزهای ای بوده و کمتر کسی است که تاکنون نام گمرک مرز مهران را نشنیده باشد. گمرک مهران تقریبا تمامی امور گمرکی از جمله صادرات و واردات قطعی، ورود و خروج موقت ، ترانزیت کالا، امور مسافرتی، اقامت پستی، مرزنشینان و امور قضایی را شامل می شود.

  • ترخیص کالا از گمرک بازارچه بهرام آباد

این گمرک دارای خدمات انواع واردات و صادرات قطعی می باشد.

ترخیص و واردات و صادرات کالا از گمرکات جنوب کشور

ترخیص و صادرات و واردات کالا از گمرکات خوزستان

خوزستان یکی از غنی ترین استان های ایران در ههمه عرصه ها می باشد. از تولیدات کشاورزی گرفته تا تولید انواع فرآورده های نفتی و موقعیت جغرافیایی این استان برای حمل و نقل بین المللی موجب شده تا خوزستان به عنوان یک کریدر مهم در منطقه خاورمیانه و جهان تبدیل شود. در ادامه بخی از مرزهای مهم و گمرکات استان خوزستان را نام میبریم.

      • گمرک شلمچه
      •  گمرک چذابه
      • ترخیص از گمرک اهواز
      • ترخیص از گمرک خرمشهر
      • ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی
      •  گمرک چوئیبده
      •  گمرک اروند کنار
      • ترخیص کالا از گمرک ماهشهر
      •  گمرک سجافی
      • ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه پتروشیمی

ترخیص و صادرات و واردات کالا از گمرکات بوشهر

استان بوشهر نیز به سبب موقعیت جغرایایی و قابلیت های معدنی و قابلیت حمل و نقل بین المللی مورد توجه تجار و سرمایه گذاران دولتی و خصوصی بوده و این امر سبب شده تا امروزه گمرکات متعددی در این استان دایر باشد. این گمرکات هر کدام خدمات متنوعی ازجمله ترانزیت کالا ، صادرات و واردات مرزنشینان، ورود و خروج، کارنه ، امور مسافرتی و… را انجام می دهند. در ادامه برخی از مهمترین گمرکات این استان را نام میبریم.

    • ترخیص کالا از گمرک بوشهر
    • ترخیص از گمرک خارک
    • ترخیص از گمرک دلوار
    • ترخیص از منطقه ویژه اقتصادی 1
    • ترخیص از منطقه ویژه اقتصادی 2
    •  گمرک بوالخیر
    • گمرک دیر
    • گمرک کتگان
    • گمرک دیلم
    • ترخیص کالا از گمرک گناوه
    • از گمرک ریگ
    • گمرک نخل نقی
    • ترخیص کالا از منطقه ویژه انرژی پارس

ترخیص و صادرات و واردات کالا از گمرکات هرمزگان

گمرکات مختلفی در این استان وجود دارد البته لازم به ذکر است که همانند تمامی استان ها هر یک از گمرک ها خدمات خاصی به افراد ارائه می دهند و  تمامی آنها مربوط به ترخیص و واردات و صاردات کالا نمی باشند. با این وجود ما تمامی گمرکات این استان را نام می بریم.

    • امور ملوانی گمرک ابوموسی
    • امور ملوانی و مرزنشینان از گمرک شیو
    • امور کاپوتاژ گمرک سیریی
    • ترخیص کالا از گمرک بازارچه گنگ
    • از بندر لنگه
    • ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر
    • ترخیص کالا از گمرک جاسک
    •  گمرک کرگان
    • خدمات گمرکی از گمرک چارک و بندرخمیر
    • امور ملوانی گمرک لافت، گمرک پهل، گمرک لاوان
    • گمرکات سیرک، هرمز، تیاب

ترخیص و صادرات و واردات کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان

    • گمرک زابل
    • ترخیص کالا از گمرک زاهدان
    • گمرک ایرانشهر
    • گمرک کوهک و جالق
    • گمرک سراوان
    • گمرک میر جاوه
    • گمرک میلگ
    • ترخیص کالا از گمرک چابهار
    • ترخیص از گمرک منطقه آزاد چابهار
    • ترخیص از گمرک پیشین

ترخیص کالا از گمرک کیش

ترخیص و واردات و صادرات کالا از گمرکات شرق کشور

لیست گمرکات خراسان جنوبی و شمالی

استان خوراسان جنوبی به جهت هم مرز بودن با کشور افغانستان بخش بزرگی از صادرات و واردات به کشور را برعهده دارد. این استان دارای چندین گمرک  بوده که اکثر آنها کار صادرات و واردات قطعی یا موقت، ترخیص و … را انجام می دهند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم

    • ترخیص کالا از گمرک بیرجند
    • ترخیص از گمرک دو کوهانه
    • گمرک ماهیرود
    • گمرک یزدان
    • گمرک گلورده
    • ترخیص از بجنورد.  

ترخیص و صادرات و واردات کالا از گمرکات خراسان رضوی

استان خراسان رضوی یکی از بزرگترین استان های ایران بوده و همچنین شهر پر جمعیت و توریستی مشهد را نیز در خود جای داده است.  این استان دارای چندین کیلومتر مرز زمینی بوده  و چندین گمرک برای واردات و صادرات کالا را دارا می باشد. 

    • ترخیص کالا از گمرک سرخس
    • ترخیص انواع کالا از گمرک باجگیران
    • ترخیص از گمرک لطف آباد
    • ترخیص کالا از گمرک دوغارون
    • ترخیص کالا از گمرک مشهد

ترخیص و واردات و صادرات کالا از استان های غیر مرزی

ترخیص کالا از گمرکات اصفهان

استان اصفهان به عنوان یکی از استان های تولیدی و صنعتی دانست به همین جهت عمده کالاهای صادراتی شامل فرش، فولاد، آهن و مواد پتروشیمی می باشد. به منظور سهولت در امر ترخیص انواع کالاها ، سه گمرک مهم در اصفهان قرار دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم. 

    • ترخیص از گمرک فولاد مبارکه اصفهان
    • ترخیص کالا از گمرک ذوب آهن اصفهان
    • ترخیص از گمرک  اصفهان

ترخیص کالا از گمرک قزوین

استان قزوین دارای یک گمرک می باشد که تقریبا کلیه خدمات گمرک از قبیل صادرات و واردات قطعی و غیر قطعی، امور ترانزیت ، کارنه و… همگی در اداره گمرگ قزوین انجام می شود. از جمله کالاهایی که در این گمرک ترخیص می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مربوطه در وبلاگ مراجعه نمتایید.

  1. ترخیص خودرو

  2. ترخیص چسب

  3. ترخیص شیر آلات

  4. ترخیص انواع لوازم آرایشی بهداشتی

  5. ترخیص لاستیک

ترخیص کالا از گمرک شیراز استان فارس

ترخیص کالا از گمرک تهران

ترخیص کالا از گمرک پیام کرج

شرایط ترخیص کالا

همواره باید از قوانین و مقررات حاکم بر گمرک آشنا باشید. شما ملزم هستید تمامی مراحل ترخیص کالا را منطبق بر مراحل و ظوابط به انجام برسانید. یک سری نکات کلیدی وجود دارد که به هر چه موثر بودن این فرآیند کمک می نماید و روند انجام آن را تسریع می بخشد.

همانطور که مستحضر هستید داشتن مجوز های لازم و ضروری از جمله نکات مهم و کلیدی در فرآیند ترخیص کالا می باشد. فی الواقع شما به یک سری مجوز های علاوه بر اسناد مورد نیاز گمرک نیاز دارید تا نشان دهد کالای شما قانونی وارد کشور شده و جنبه قاچاق ندارد و همچنین دارای تاییدیه سازمان های مربوطه می باشد.

کارت حق العمل کاری و همچنین  کارت بازرگانی از جمله کارت هایی می باشند که توسط سازمان گمرک کشور صادر می شود و هر تاجر یا بازرگانی که در حوزه ی ترخیص کالا فعالیت دارد باید از آن بهره مند باشد. تمامی نقل و انتقالات تجاری شما که مورد تایید سازمان های نظارتی کشور می باشد بعلاوه تمامی فعالیت های تجاری و بازرگانیتان طبق این کارت قانونی می باشد.

مراحل ترخیص کالا کدام است؟

·         اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی
·         کالا ها بیمه می شود.
·         جهت بازرسی در مبا و مقصد، هماهنگی های لازم صورت می پذیرد
·         پکینگ لیست و پروفرما دریافت می شود.
·         پرونده ی در جهت اختصاص ارز و حواله بانکی تشکیل می گردد
·         اسناد حمل از شرکت های حمل و نقل بین المللی دریافت می گردد.
·         سندها کامل شده و همچنین پرونده ها تشکیل می گردند
·         دور اظهاری پیش نویس می گردد
·         بررسی و تایید دوره اظهاری توسط کارشناس فنی گمرکی و بازرگانی

مجوز های ترخیص کالا کدام است؟

ترخیص کار گمرک به مجوز هایی نیاز دارد که علاوه بر تهیه ی اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک جهت حمل و نقل کالای وارداتی، نشان دهد که تمامی نقل و انتقالات تجاری صورت گرفته به طور قانونی در حال انجام است و تاییدیه سازمان های مربوطه را دارا می باشد

بهترین شرکت ترخیص کالا از گمرک کدام است؟

شرکتی برای امر ترخیص کالا معتبر می باشد که از ترخیص کاران خبره بهره ببرد و آنها از کلیه امور گمرکی و همچنین قوانین حاکم بر هر گمرک بازرگانی اشراف کامل داشته باشند. یکی از این شرکت های کارنامه دار سلطان تجارت بازرگان می باشد که در رزومه خود ترخیص انواع کالا از گمرکات مختلف کشور از بازرگان تا گمرک شهید رجایی و یا شهریار و گمرک برند از روتین ها آن می باشد.

ترخیص کالا از گمرک شامل چه نوع کالا های می شود؟

کالای مجاز مشمول کالاهایی می شود که ورود و خروج آن از کشور با رعایت قوانین و مقررات نیاز به اخذ مجوز از سازمان یا ارگانی ندارد.
کالای مشروط آن دسته از کالاهایی هستند که واردات و صادرات آنها منوط به دریافت مجوز از سازمان یا ارگان های خاص آن کالا می باشد.
کالای ممنوع آن دسته از کالاهایی هستند که به موجب قوانین جمهوری اسلامی و شرع اسلام  واردات و صادرات آن ممنوع اعلام شده است.

انواع روش های ترخیص کالا از گمرک کدامند؟

ترخیص از گمرک در ایران، با ارائه مدارک و مجوزهای رسمی و لازم (مانند مجوز استاندارد،  مجوز بهداشت، مجوز اداره انرژی اتمی، مجوز وزارت ارتباطات و مخابرات، مجوز مبارزه با مواد مخدر، مجوز قرنطینه مرزی و مجوز قرنطینه نباتی و.. ) آغاز میگردد و شامل موارد زیر می باشد:
روش ترانزیت خارجی
روش ترانزیت داخلی
روش کالای مرجوعی
روش ورود موقت

22 دیدگاه

  1. بیگی گفت:

    سلام ببخشید میخواستم بدونم که برای انجام عملیات ترخیص کالا چه مدارکی نیاز هست ؟

  2. خالقی گفت:

    شما مشاوره هم دارید یا اینکه فقط باید عملیات ترخیص کالا رو به شما واگذار کنیم؟

  3. راهنمایی گفت:

    شما برای آماده سازی مدارک و انجام عملیات ترخیص کالا و ترخیص کالا از گمرک چقدر هزینه دریافت می کنید؟

  4. عباسی گفت:

    با سلام شما ترخیص کالا از خارج از کشور رو هم انجام می دهید.در واقع ترخیص کالا هایی مانند اتوموبیل

  5. رازی گفت:

    ترخیص کالا از گمرک چقدر زمان میبره؟

  6. مینا الاه وردی گفت:

    با تشکر از سایت خوبی که دارید فقط بهتر بود که در مورد هزینه های ترخیص کالا هم توضیحاتی میدادید

  7. کاکاوند گفت:

    با تشکر از توضیحات کاملی که در مورد ترخیص کالا دادید میخواستم بدونم که شما تضمین می کنید که برای ترخیص کردن کالای ما هیچ مشکلی پیش نماید و اینکه هزینه هاتون به چه صورت می باشد

    • seobartar گفت:

      دوست عزیز هزینه ها مشخص نیست ولی شما میتوانید تماس بگیرید ما به شما هزینه ها رو اعلام می کنیم.

  8. گوهری گفت:

    میخواستم بدونم که برای انجام عملیات ترخیص کالا چه مدارکی نیاز هست؟

    • seobartar گفت:

      دوست عزیز مدارک مورد نیاز را ما به شما میگیم برای اطلاع از این قضیه میتوانید با ما تماس بگیرید.

  9. مریم گفت:

    سلام با تشکر از سایت خوبی که دارید موفق باشید

  10. soosan گفت:

    با سلام و روز بخیر؛درصورت تمایل به اخذ کارت بازرگانی و تاسیس دفتر بازرگانی چه اقداماتی لازم است؟

  11. علی علیزاده گفت:

    سلام روز بخیر برای ترخیص کالا از گمرک باید چه مراحلی رد در ابتدا طی کنیم؟ و هزینه ها به چه صورت هست؟ چند نوع کالا هست که باید ترخیص بشن و به کسی که این کار رو انجام بده نیاز داریم

    • nilofar teymorvand گفت:

      سلام در مقاله به طور کامل توضیح داده شده برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 09121995406 یا 02128111034 تماس بگیرید.

  12. اکبر جعفری گفت:

    سلام، بنده قصد ترخیص کالا به مقدار دو کامیون از گمرک نوردوز به روش ترانزیت خارجی دارم، میخو استم بپرسم مدت زمان آن چقدر طول می کشد؟ هزینه ترخیص این مقدار کالا چه مقدار می شود؟

  13. محمد گفت:

    با سلام و خدا قوت خدمت شما و همکاران تون، و ممنونم از اطلاعات مفید که در سایت خود قرار داده اید، می خواستم بدونم هزینه ترخیص کالا به اندازه 4 تا کامیون چه مقدار می باشد. ممنون میشم پاسخ بدید.

  14. زهره گفت:

    با سلام اول از همه از ارایه خدمات کاربردی در اسرع وقت ممنونم میخواستم بدونم هزینه ترخیص کالا به روش های مختلف چه مقدار می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *